Zaraz po kontakcie z trucizną postać może wykonać test odporności. Jest to test Wytrzymałości vs Obrona Magiczna trucizny. Dopiero nieudany test oznacza że trucizna wywarła swój efekt. Co więcej taki test można powtarzać co runda, co godzina lub co dzień - w zależności od przyjętej rachuby „czas zatrucia” (rundy, godziny, dni). Uwaga przy truciznach działających 1 rundę, nie jest możliwe ponawianie tego testu.
3 czynniki mają znaczenie w mechanice trucizn: efekt, czas zadziałania i czas zatrucia. Poza tym kilka innych współczynników ma równiez znaczenie. Obrona Magiczna trucizny - jest trudnością jej usunięcia/neutralizacji przez magiczne działania (zaklęcia, zdolności lub magiczne przedmioty). Stopień efektu trucizny - jest używany do testów efektu trucizny (zależnie od charakterystyki efektu)
Trucizny mogą wywierać na organizm ofiary różnego rodzaju efekty. Najczęściej zadają bezpośrednio obrażenia, powodują osłabienie bądź paraliż, a nawet są w stanie natychmiast uśmiercić zatrutego.
Porównaj wynik testu efektu trucizny z Obroną Magiczną ofiary. Sukces Average: -1 do testów akcji przez czas zatrucia, Sukces Good: -2, sukces Excellent i wyższy: całkowicie paraliżuje ofiarę przez liczbę godzin równą wynikowi testu.
Porównaj wynik testu efektu trucizny ze Stopień Wytrzymałości ofiary. Za każdy poziom sukcesu nalicz karę -1 do wszystkich testów akcji przez liczbę dni równą wynikowi testu.
Te trucizny zadają bezpośrednie obrażenia (ilość okresla wynik testu efektu trucizny)
Takie trucizny zabijają od razu ofiarę po kontakcie. Pierwszy test odporności decyduje o tym czy postać przeżyje (udany) czy zginie od trucizny (nieudany)
Określa czas w jakim po kontakcie z trucizną zacznie ona wywierać swój wpływ na organizm ofiary
Okresla jak długo efekt trucizny będzie się utrzymywał.
Trucizny paraliżujące:
Trucizny osłabiające:
Trucizny raniące:
Trucizny zabijające:
Jesli pierwszy test się jednak udał (lub udało się zneutralizować truciznę), porównaj osiągnięty sukces tego testu:
Czarna solanka
Typ: Osłabiająca.
OM: 6
Czas zadziałania: 2 rundy
Stopień Efektu Trucizny: 9
Czas zatrucia: 2 godziny
To oleiście czarny płyn o intensywnym zapachu ryby. Głównym składnikiem jest ekstrakt z trującej ryby shelgar żyjącej na jeziorze Vors. Dom Ishkarat zatruwa solanką groty strzał i ostrza sztyletów.
Działanie trucizny polega na osłabieniu mięśni i wywołaniu sztywności ścięgien. Zatruta ofiara ma problemy z poruszaniem się i działaniem wymagającym wysiłku.
Czarne miłosierdzie
Typ: Paraliżująca
OM: 8
Czas zadziałania: natychmiastowy
Stopień Efektu Trucizny: 11
Czas zatrucia: 6 godzin
Truciznę wykonuje się głównie z pyłku kwiatu Czarnego miłosierdzia. W okresie pylenia intensywny zapach często przyciąga zwierzeta, które wdychanie pyłku zabija. Ich rozkładające się ciała nawożą ziemię w której rosną kwiaty. Pyłek wdychany lub spożywany powoduje silną eufori i żywe halucynacje, zazwyczaj o spełnieniu się najskrytszych pragnień ofiary. Pod wpływem trucizny, ofiara całkowicie jest nieświadoma otoczenia. Jeśli truciznę wchłania się w regularny sposób - na przykład nieświadomie wdychając pyłek, przebywając w okresie kwitnienia blisko roślin - ofiar może umrzeć z głodu lub pragnienia, zanurzona głeboko w halucynacji. Pojedyncza dawka wywołuje jednakże efekt, który mija po kilku godzinach.
Zguba elfów
Typ: Zabijająca
OM: 8
Czas zadziałania: 1 godzina
Stopień Efektu Trucizny: 10
Czas zatrucia: -
Ten rzadki kwiat występuje w północnych rejonach Barsawii, na północ od linii Węża. Kwiaty mają trzy, jasnobłękitne płatki, wielkości ludzkiego kciuka. Zawierają one truciznę działającą wyłącznie na elfy. Najczęściej wygotowuje się wywar z płatków aż do gorzko pachnącego, gęstego wyciagu, którym można smarować krawędzie broni. Trucizna wywołuje śmiertelny efekt, niewypowiedziany ból stawów, skurcze mięśni i ostatecznie śmierć (o ile nie poda się antidotum w postaci mahoniowej trójrózy)
Wedle legend w czasach Separacji elfiego dworu doszło do tragicznych wydarzeń. Wiele elfów wygnanych przez Alachię ze Smoczej Puszczy targnęło się na swoje życie z żalu i depresji wywołanej rozkazami królowej. Powiada się, że kwiaty Zguby elfów rosną w miejscach zroszonych krwią elfich samobójców.