Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Nowa wersja
Poprzednia wersja
zasady:choroby [2019/06/13 13:30] – utworzono gerionzasady:choroby [2019/07/11 14:36] (aktualna) gerion
Linia 1: Linia 1:
-====== Choroby======+====== Choroby ====== 
  
  
 ===Mechanika=== ===Mechanika===
  
-Zaraz po kontakcie z trucizną postać może wykonać test odporności. Jest to test Wytrzymałości vs Obrona Magiczna trucizny. Dopiero nieudany test oznacza że trucizna wywarła swój efekt. Co więcej taki test można powtarzać co runda, co godzina lub co dzień - w zależności od przyjętej rachuby "czas zatrucia" (rundygodziny, dni). Uwaga przy truciznach działających 1 rundę, nie jest możliwe ponawianie tego testu.+Choroby w mechanice gry są traktowane w bardzo podobny sposób jak trucizny.  
 +Kontakt z zarazkami może nastapić poprzez spożycie skażonego pokarmu lub napoju, kontakt fizyczny z osobą zarażoną, zarażenie drogą kropelkową, lub ugryzienie przez istotę roznoszącą zarazki. Niektóre środowiska (bagnadżunglesą szczególnie niebezpieczne pod względem chorób dla Dawców Imion.
  
-3 czynniki mają znaczenie w mechanice trucizn: efekt, czas zadziałania i czas zatrucia. Poza tym kilka innych współczynników ma równiez znaczenie. 
-**Obrona Magiczna trucizny** - jest trudnością jej usunięcia/neutralizacji przez magiczne działania (zaklęcia, zdolności lub magiczne przedmioty). 
-**Stopień efektu trucizny** -  jest używany do testów efektu trucizny (zależnie od charakterystyki efektu) 
  
-==Efekty trucizn== 
  
-Trucizny mogą wywierać na organizm ofiary różnego rodzaju efektyNajczęściej zadają bezpośrednio obrażenia, powodują osłabienie bądź paraliż, a nawet są w stanie natychmiast uśmiercić zatrutego+Zaraz po kontakcie z czynnikiem chorobotwórczym postać musi wykonać test odpornościJest to test Wytrzymałości vs Obrona Magiczna choroby. Dopiero nieudany test oznacza że choroba pokonała system immunologiczny i zaczyna się namnażac (czas zadziałania - onset time). W tym czasie, aż do pełnego wystąpienia choroby mogą pojawiać się różne symptomy u zarażonego
  
-  * Paraliż +Postać może powtórzyć test Wytrzymałości jeszcze dwukrotnie.  
-Porównaj wynik testu efektu trucizny z Obroną Magiczną ofiarySukces Average: -1 do testów akcji przez czas zatruciaSukces Good: -2, sukces Excellent i wyższy: całkowicie paraliżuje ofiarę przez liczbę godzin równą wynikowi testu+Po raz pierwszy - gdy upłynie czas zadziałaniaPo raz drugi w połowie czasu choroby (duration time). Udany którykolwiek z tych testów oznacza, że postać samoistnie pokonała chorobę (PO upłynięciu pełnego czasu choroby - duration time). Jeśli żaden z nich się nie powiódł, choroba może przyjąć fatalne skutki (jeśli jest śmiertelna - postać może umrzeć).
  
 +3 czynniki mają znaczenie w mechanice chorób: efekt, czas zadziałania (onset time) i czas choroby (duration time). Poza tym kilka innych współczynników ma również znaczenie.
 +**Obrona Magiczna choroby** - jest trudnością jej usunięcia/neutralizacji przez magiczne działania (zaklęcia, zdolności lub magiczne przedmioty).
 +**Stopień efektu choroby** -  jest używany do testów efektu choroby (zależnie od charakterystyki efektu)
  
-  * Osłabienie 
-Porównaj wynik testu efektu trucizny ze Stopień Wytrzymałości ofiary. Za każdy poziom sukcesu nalicz karę -1 do wszystkich testów akcji przez liczbę dni równą wynikowi testu.  
  
 +===Leczenie chorób===
 +Choroby mogą być leczone ziołami, medycyną (umiejętność: Medyk/Phisician), lub magią. 
  
-  * Obrażenia +Specyficzne zioła, które np neutralizują trucizny, mogą mieć lecznicze właściwości wobec chorób których efekty są podobne do trucizn 
-Te trucizny zadają bezpośrednie obrażenia (ilość okresla wynik testu efektu trucizny)+Takie zioła zapewniają dodatkowy test Wytrzymałości, albo bonus do testu Wytrzymałości.  
 +Magiczne działania mogą całkowicie usunąć objawy i przyczyny choroby - jeśli są zastosowane prawidłowo.
  
-  * Śmierć 
-Takie trucizny zabijają od razu ofiarę po kontakcie. Pierwszy test odporności decyduje o tym czy postać przeżyje (udany) czy zginie od trucizny (nieudany) 
  
 +==Efekty Chorób==
  
-==Czas zadziałania==  +  * Osłabienie 
-Określa czas w jakim po kontakcie z trucizną zacznie ona wywierać swój wpływ na organizm ofiary+Porównaj wynik testu efektu  choroby ze Stopień Wytrzymałości ofiary. Za każdy poziom sukcesu nalicz karę -1 do wszystkich testów akcji przez liczbę dni równą wynikowi testu. Uwaga: specyficzne choroby mogą mieć zupełnie inny rodzaj osłabiającego efektu
  
-==Czas zatrucia== +  * Śmierć 
-Okresla jak długo efekt trucizny będzie się utrzymywał.+Taka choroba zabijają od razu ofiarę po tym jak w pełni się rozwinie, a chory nie otrzyma stosownej kuracji
  
  
 +==Czas zadziałania== 
 +Określa czas w jakim po kontakcie z chorobą zacznie ona wywierać swój wpływ na organizm ofiary
  
-===Podsumowanie===+==Czas choroby== 
 +Okresla jak długo efekt choroby będzie się utrzymywał.
  
-Trucizny paraliżujące: 
-  - Wykonaj Test Odporności (Wytrzymałość ofiary vs OM trucizny) - jesli nieudany to: 
-  - Spróbuj zneutralizować truciznę (test zaklęcia/zdolności vs OM trucizny) - jesli nieudany to: 
-  - Wykonaj Test Efektu trucizny (Stopień Efektu Trucizny vs OM ofiary) 
-  - Zastosuj kary (-1, -2 lub całkowity paraliż) przez czas zatrucia 
-  - Wykonaj ponowne Testy Odporności (o ile możliwe) by przemóc działanie trucizny 
  
  
-Trucizny osłabiające: 
-  - Wykonaj Test Odporności (Wytrzymałość ofiary vs OM trucizny) - jesli nieudany to: 
-  - Spróbuj zneutralizować truciznę (test zaklęcia/zdolności vs OM trucizny) - jesli nieudany to: 
-  - Wykonaj Test Efektu trucizny (Stopień Efektu Trucizny vs stopień Wytrzymałości ofiary) 
-  - Zastosuj kary (-1, -2, -3 lub -4 do wszystkich testów akcji) przez czas zatrucia 
-  - Wykonaj ponowne Testy Odporności (o ile możliwe) by przemóc działanie trucizny 
  
 +===Przykłady chorób===
  
-Trucizny raniące: 
-  - Wykonaj Test Odporności (Wytrzymałość ofiary vs OM trucizny) - jesli nieudany to: 
-  - Spróbuj zneutralizować truciznę (test zaklęcia/zdolności vs OM trucizny) - jesli nieudany to: 
-  - Wykonaj Test Efektu trucizny (Stopień Efektu Trucizny określa jakimi kośćmi należy rzucić, by otrzymać ilość obrażeń zadanych przez truciznę) 
-  - Odejmij punkty obrażeń od aktualnego progu przytomności ofiary  
-  - Wykonaj ponowne Testy Odporności (o ile możliwe) by przemóc działanie trucizny 
  
- +**Kościana dżuma**
-Trucizny zabijające: +
-  - Wykonaj Test Odporności (Wytrzymałość ofiary vs OM trucizny) - jesli nieudany to: +
-  - Spróbuj zneutralizować truciznę (test zaklęcia/zdolności vs OM trucizny) - jesli nieudany to: +
-  - Postać definitywnie umiera +
- +
-Jesli pierwszy test się jednak udał (lub udało się zneutralizować truciznę), porównaj osiągnięty sukces tego testu: +
-  Avarage - postać przeżywa, jednak odnosi 2 rany od trucizny +
-  Good - postać przeżywa, jednak odnosi 1 ranę od trucizny +
-  * Excellent, Extraordinary - trucizna nie robi żadnej krzywdy +
- +
-===Przykłady chorób === +
- +
- +
-**Czarna solanka**+
  
 Typ: Osłabiająca. \\  Typ: Osłabiająca. \\ 
 OM: 6 \\  OM: 6 \\ 
-Czas zadziałania:rundy\\  +Czas zadziałania: 2-3 dni\\  
-Stopień Efektu Trucizny: 9 \\  +Stopień Efektu Choroby 9 \\  
-Czas zatrucia2 godziny\\  +Czas choroby3-4 tygodnie\\ 
- +
-To oleiście czarny płyn o intensywnym zapachu ryby. Głównym składnikiem jest ekstrakt z trującej **ryby shelgar** żyjącej na jeziorze Vors. Dom Ishkarat zatruwa solanką groty strzał i ostrza sztyletów. \\  +
-Działanie trucizny polega na osłabieniu mięśni i wywołaniu sztywności ścięgien. Zatruta ofiara ma problemy z poruszaniem się i działaniem wymagającym wysiłku. +
- +
- +
- +
-**Czarne miłosierdzie** +
- +
-Typ: Paraliżująca\\  +
-OM: 8 \\  +
-Czas zadziałania: natychmiastowy\\  +
-Stopień Efektu Trucizny: 11 \\  +
-Czas zatrucia: 6 godzin\\  +
- +
-Truciznę wykonuje się głównie z pyłku kwiatu Czarnego miłosierdzia. W okresie pylenia intensywny zapach często przyciąga zwierzeta, które wdychanie pyłku zabija. Ich rozkładające się ciała nawożą ziemię w której rosną kwiaty. Pyłek wdychany lub spożywany powoduje silną eufori i żywe halucynacje, zazwyczaj o spełnieniu się najskrytszych pragnień ofiary.  +
-Pod wpływem trucizny, ofiara całkowicie jest nieświadoma otoczenia. Jeśli truciznę wchłania się w regularny sposób na przykład nieświadomie wdychając pyłek, przebywając w okresie kwitnienia blisko roślin - ofiar może umrzeć z głodu lub pragnienia, zanurzona głeboko w halucynacji. +
-Pojedyncza dawka wywołuje jednakże efekt, który mija po kilku godzinach.  +
-  +
- +
- +
- +
-**Zguba elfów** +
- +
-Typ: Zabijająca\\  +
-OM: 8 \\  +
-Czas zadziałania: 1 godzina\\  +
-Stopień Efektu Trucizny: 10 \\  +
-Czas zatrucia: - \\  +
- +
- +
-Ten rzadki kwiat występuje w północnych rejonach Barsawii, na północ od linii Węża. Kwiaty mają trzy, jasnobłękitne płatki, wielkości ludzkiego kciuka. Zawierają one truciznę działającą wyłącznie na elfy. Najczęściej wygotowuje się wywar z płatków aż do gorzko pachnącego, gęstego wyciagu, którym można smarować krawędzie broni. +
-Trucizna wywołuje śmiertelny efekt, niewypowiedziany ból stawów, skurcze mięśni i ostatecznie śmierć (o ile nie poda się antidotum w postaci mahoniowej trójrózy)  +
- +
-Wedle legend w czasach Separacji elfiego dworu doszło do tragicznych wydarzeń. Wiele elfów wygnanych przez Alachię ze Smoczej Puszczy targnęło się na swoje życie z żalu i depresji wywołanej rozkazami królowej. Powiada się, że kwiaty Zguby elfów rosną w miejscach zroszonych krwią elfich samobójców. +
- +
- +
  
  
 +Pierwsze objawy to niewielka gorączka, apatia i ból stawów. Rozwój choroby przebiega gwałtowanie i charakteryzuje się wzrostem gorączki, stanem zmęczenia i rozmiękczeniem stawów (uczucie gumowatości pod dotykiem). W ostrych przypadkach stawy i kości chorego tak się osłabiają, że nie może on normalnie funkcjonować, stać, chodzić, podnosić czy trzymać przedmiotów. 
 +Choroba nie jest śmiertelna i mija samoistnie po kilku tygodniach, nawet jeśli chory był nieleczony. Jednakże może mieć fatalne skutki, jeśli chory w czasie jej trwania nie ma znikąd pomocy. Potrzeba przynajmniej tygodnia odpoczynku i dobrego jedzenia by wrócić do jako takiej funkcjonalności.
  
 +Efekt:
 +Na początku każdego tygodnia choroby, porównaj wynik testu efektu trucizny ze Stopień Wytrzymałości ofiary. Za każdy poziom sukcesu nalicz karę -1 do wszystkich testów akcji (ale tylko akcji fyzycznych) przez liczbę dni równą wynikowi testu. 
 +Jeśli kara (w sumie) jest większa od stopnia Siły czy Zręczności postaci - jest ona niezdolna do samodzielnego poruszania się czy choćby stania. 
 +Po upływie czasu choroby kary są zmniejszane 1 pkt na dzień pełnego wypoczynku i dobrego jedzenia. 
zasady/choroby.txt · ostatnio zmienione: 2019/07/11 14:36 przez gerion
[unknown link type]Do góry
Magus RPG