Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.
Ostatnia wersjaNastępna rewizja po obu stronach | |||
zasady:choroby [2019/06/13 13:30] – utworzono gerion | zasady:choroby [2019/06/13 15:46] – gerion | ||
---|---|---|---|
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | ====== Choroby====== | + | ====== Choroby ====== |
===Mechanika=== | ===Mechanika=== | ||
- | Zaraz po kontakcie z trucizną postać | + | Choroby w mechanice gry są traktowane w bardzo podobny sposób jak trucizny. |
+ | Kontakt z zarazkami | ||
- | 3 czynniki mają znaczenie w mechanice trucizn: efekt, czas zadziałania i czas zatrucia. Poza tym kilka innych współczynników ma równiez znaczenie. | ||
- | **Obrona Magiczna trucizny** - jest trudnością jej usunięcia/ | ||
- | **Stopień efektu trucizny** - jest używany do testów efektu trucizny (zależnie od charakterystyki efektu) | ||
- | ==Efekty trucizn== | ||
- | Trucizny mogą wywierać na organizm ofiary różnego rodzaju efekty. Najczęściej zadają bezpośrednio obrażenia, powodują osłabienie bądź paraliż, a nawet są w stanie natychmiast uśmiercić zatrutego. | + | Zaraz po kontakcie z czynnikiem chorobotwórczym postać musi wykonać test odporności. Jest to test Wytrzymałości vs Obrona Magiczna choroby. Dopiero nieudany test oznacza |
- | * Paraliż | + | Postać może powtórzyć test Wytrzymałości jeszcze dwukrotnie. |
- | Porównaj wynik testu efektu trucizny z Obroną Magiczną ofiary. Sukces Average: | + | Po raz pierwszy - gdy upynie czas zadziałania. Po raz drugi - w połowie czasu choroby (duration time). Udany którykolwiek z tych testów |
+ | 3 czynniki mają znaczenie w mechanice trucizn: efekt, czas zadziałania (onset time) i czas choroby (duration time). Poza tym kilka innych współczynników ma równiez znaczenie. | ||
+ | **Obrona Magiczna choroby** - jest trudnością jej usunięcia/ | ||
+ | **Stopień efektu choroby** - jest używany do testów efektu choroby (zależnie od charakterystyki efektu) | ||
- | * Osłabienie | ||
- | Porównaj wynik testu efektu trucizny ze Stopień Wytrzymałości ofiary. Za każdy poziom sukcesu nalicz karę -1 do wszystkich testów akcji przez liczbę dni równą wynikowi testu. | ||
+ | ===Leczenie chorób=== | ||
+ | CHoroby mogą być leczone ziołami, medcyną (umiejętność: | ||
- | * Obrażenia | + | Specyficzne zioła, które np neutralizują |
- | Te trucizny | + | Takie zioła zapewniają dodatkowy test Wytrzymałości, |
+ | Magiczne działania mogą całkowicie usunąć objawy i przyczyny choroby - jeśli są zastosowane prawidłowo. | ||
- | * Śmierć | ||
- | Takie trucizny zabijają od razu ofiarę po kontakcie. Pierwszy test odporności decyduje o tym czy postać przeżyje (udany) czy zginie od trucizny (nieudany) | ||
+ | ==Efekty Chorób== | ||
- | ==Czas zadziałania== | + | * Osłabienie |
- | Określa czas w jakim po kontakcie z trucizną zacznie ona wywierać swój wpływ na organizm ofiary | + | Porównaj wynik testu efektu |
- | ==Czas zatrucia== | + | * Śmierć |
- | Okresla | + | Taka choroba zabijają od razu ofiarę po tym jak w pełni się rozwinie, a chory nie otrzyma stosownej kuracji. |
+ | ==Czas zadziałania== | ||
+ | Określa czas w jakim po kontakcie z chorobą zacznie ona wywierać swój wpływ na organizm ofiary | ||
- | ===Podsumowanie=== | + | ==Czas choroby== |
+ | Okresla jak długo efekt choroby będzie się utrzymywał. | ||
- | Trucizny paraliżujące: | ||
- | - Wykonaj Test Odporności (Wytrzymałość ofiary vs OM trucizny) - jesli nieudany to: | ||
- | - Spróbuj zneutralizować truciznę (test zaklęcia/ | ||
- | - Wykonaj Test Efektu trucizny (Stopień Efektu Trucizny vs OM ofiary) | ||
- | - Zastosuj kary (-1, -2 lub całkowity paraliż) przez czas zatrucia | ||
- | - Wykonaj ponowne Testy Odporności (o ile możliwe) by przemóc działanie trucizny | ||
- | Trucizny osłabiające: | ||
- | - Wykonaj Test Odporności (Wytrzymałość ofiary vs OM trucizny) - jesli nieudany to: | ||
- | - Spróbuj zneutralizować truciznę (test zaklęcia/ | ||
- | - Wykonaj Test Efektu trucizny (Stopień Efektu Trucizny vs stopień Wytrzymałości ofiary) | ||
- | - Zastosuj kary (-1, -2, -3 lub -4 do wszystkich testów akcji) przez czas zatrucia | ||
- | - Wykonaj ponowne Testy Odporności (o ile możliwe) by przemóc działanie trucizny | ||
+ | ===Przykłady chorób=== | ||
- | Trucizny raniące: | ||
- | - Wykonaj Test Odporności (Wytrzymałość ofiary vs OM trucizny) - jesli nieudany to: | ||
- | - Spróbuj zneutralizować truciznę (test zaklęcia/ | ||
- | - Wykonaj Test Efektu trucizny (Stopień Efektu Trucizny określa jakimi kośćmi należy rzucić, by otrzymać ilość obrażeń zadanych przez truciznę) | ||
- | - Odejmij punkty obrażeń od aktualnego progu przytomności ofiary | ||
- | - Wykonaj ponowne Testy Odporności (o ile możliwe) by przemóc działanie trucizny | ||
- | + | **Kościana dżuma** | |
- | Trucizny zabijające: | + | |
- | - Wykonaj Test Odporności (Wytrzymałość ofiary vs OM trucizny) - jesli nieudany to: | + | |
- | - Spróbuj zneutralizować truciznę (test zaklęcia/ | + | |
- | - Postać definitywnie umiera | + | |
- | + | ||
- | Jesli pierwszy test się jednak udał (lub udało się zneutralizować truciznę), porównaj osiągnięty sukces tego testu: | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | * Excellent, Extraordinary - trucizna nie robi żadnej krzywdy | + | |
- | + | ||
- | ===Przykłady chorób === | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | **Czarna solanka** | + | |
Typ: Osłabiająca. \\ | Typ: Osłabiająca. \\ | ||
OM: 6 \\ | OM: 6 \\ | ||
- | Czas zadziałania: | + | Czas zadziałania: |
- | Stopień Efektu | + | Stopień Efektu |
- | Czas zatrucia: 2 godziny\\ | + | Czas choroby: 3-4 tygodnie\\ |
- | + | ||
- | To oleiście czarny płyn o intensywnym zapachu ryby. Głównym składnikiem jest ekstrakt z trującej **ryby shelgar** żyjącej na jeziorze Vors. Dom Ishkarat zatruwa solanką groty strzał i ostrza sztyletów. \\ | + | |
- | Działanie trucizny polega na osłabieniu mięśni i wywołaniu sztywności ścięgien. Zatruta ofiara ma problemy z poruszaniem się i działaniem wymagającym wysiłku. | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | **Czarne miłosierdzie** | + | |
- | + | ||
- | Typ: Paraliżująca\\ | + | |
- | OM: 8 \\ | + | |
- | Czas zadziałania: | + | |
- | Stopień Efektu Trucizny: 11 \\ | + | |
- | Czas zatrucia: 6 godzin\\ | + | |
- | + | ||
- | Truciznę wykonuje się głównie z pyłku kwiatu Czarnego miłosierdzia. W okresie pylenia intensywny zapach często przyciąga zwierzeta, które wdychanie pyłku zabija. Ich rozkładające się ciała nawożą ziemię w której rosną kwiaty. Pyłek wdychany lub spożywany powoduje silną eufori i żywe halucynacje, | + | |
- | Pod wpływem trucizny, ofiara całkowicie jest nieświadoma otoczenia. Jeśli truciznę wchłania się w regularny sposób | + | |
- | Pojedyncza dawka wywołuje jednakże efekt, który mija po kilku godzinach. | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | **Zguba elfów** | + | |
- | + | ||
- | Typ: Zabijająca\\ | + | |
- | OM: 8 \\ | + | |
- | Czas zadziałania: | + | |
- | Stopień Efektu Trucizny: 10 \\ | + | |
- | Czas zatrucia: - \\ | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Ten rzadki kwiat występuje w północnych rejonach Barsawii, na północ od linii Węża. Kwiaty mają trzy, jasnobłękitne płatki, wielkości ludzkiego kciuka. Zawierają one truciznę działającą wyłącznie na elfy. Najczęściej wygotowuje się wywar z płatków aż do gorzko pachnącego, | + | |
- | Trucizna wywołuje śmiertelny efekt, niewypowiedziany ból stawów, skurcze mięśni i ostatecznie śmierć (o ile nie poda się antidotum w postaci mahoniowej trójrózy) | + | |
- | + | ||
- | Wedle legend w czasach Separacji elfiego dworu doszło do tragicznych wydarzeń. Wiele elfów wygnanych przez Alachię ze Smoczej Puszczy targnęło się na swoje życie z żalu i depresji wywołanej rozkazami królowej. Powiada się, że kwiaty Zguby elfów rosną w miejscach zroszonych krwią elfich samobójców. | + | |
- | + | ||
- | + | ||
+ | Pierwsze objawy to niewielka gorączka, apatia i ból stawów. Rozwój choroby przebiega gwałtowanie i charakteryzuje się wzrotem gorączki, stanem zmęczenia i rozmiękczeniem stawów (uczucie gumowatości pod dotykiem). W ostrych przypadkach stawy i kości chorego tak się osłabiają, | ||
+ | Choroba nie jest śmiertelna i mija samoistnie po kilku tygodniach, nawet jeśli chory był nieleczony. Jednakże może mieć fatalne skutki, jeśli chory w czasie jej trawnia nie ma znikąd pomocy. Potrzeba przynajmniej tygodnia odpoczynku i dobrego jedzenia by wrócić do jako takiej funkcjonalności. | ||
+ | Efekt: | ||
+ | Na początku każdego tygodnia choroby, porównaj wynik testu efektu trucizny ze Stopień Wytrzymałości ofiary. Za każdy poziom sukcesu nalicz karę -1 do wszystkich testów akcji (ale tylko akcji fyzycznych) przez liczbę dni równą wynikowi testu. | ||
+ | Jeśli kara (w sumie) jest większa od stopnia Siły czy Zręczności postaci - jest ona niezdolna do samodzielnego poruszania się czy choćby stania. | ||
+ | Po upływie czasu choroby kary są zmniejszane 1 pkt na dzień pełnego wypoczynku i dobrego jedzenia. |